Cliëntenraad
Als cliëntenraad kijken wij mee naar de kwaliteit van de geleverde zorg en willen wij hier een bijdrage aan leveren. Wij komen op voor de belangen van cliënten, of u nu woont in een woonzorglocatie of thuis zorg ontvangt van een team wijkverpleging.
Onze cliëntenraad bestaat uit betrokken cliëntenvertegenwoordigers vanuit de woonzorg en de wijkverpleging, een onafhankelijke voorzitter en een ondersteuner. Samen zorgen we ervoor dat de stem van cliënten wordt gehoord. Zij zijn ‘ervaringsdeskundigen’ die nauw betrokken zijn bij het dagelijks leven van cliënten. Dit kunnen familieleden, betrokkenen uit het netwerk, mantelzorgers en vrijwilligers zijn. Zij zetten zich in voor cliënten die wonen in een woonzorglocatie én voor degenen die thuis zorg ontvangen van een team wijkverpleging.
Cliëntenvertegenwoordigers
- Streven, samen met het zorgteam, naasten, buurt en vrijwilligers, naar passende zorg en goede kwaliteit van leven.
- Wonen familie- en locatiebijeenkomsten bij.
- Hebben een goed beeld van wat er speelt bij cliënten, doordat zij regelmatig aanwezig zijn in de huiskamers en/of in de wijk.
- Houden ruggespraak en bespreken hun bevindingen met de cliëntenraad of de ondersteuner cliëntenraad.
- Gaan op een open en gelijkwaardige manier in gesprek met medewerkers van het zorgteam, cliënten over wat er speelt op een afdeling, huiskamer of buurt. Omdat u regelmatig op locaties bent en betrokken bij het reilen en zeilen, zal het niet veel extra tijd kosten.
Wat doet de cliëntenraad?
- We observeren en ervaren wat er in de praktijk gebeurt en delen signalen met de bestuurder of directeuren.
- We werken samen met medewerkers, vrijwilligers, naasten en mantelzorgers aan goede zorg en welzijn van cliënten.
- We hebben aandachtsgebieden zoals bijvoorbeeld palliatieve zorg, geestelijke verzorging, kwaliteit en zorgtechnologie verdeeld onder de vertegenwoordigers van de cliëntenraad.
*Met de term ‘cliënten’ bedoelt de cliëntenraad eenieder die zorg ontvangt van ZorgAccent
Locatiebijeenkomsten
Om cliëntenvertegenwoordigers nog beter te ondersteunen, organiseert de cliëntenraad jaarlijks bijeenkomsten op elke woonzorglocatie. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we samen wat er speelt en tegen welke uitdagingen u aanloopt. Ook is er ruimte om op thema’s samen de verdieping te zoeken, bijvoorbeeld rond het thema “samen doen” of de mogelijkheden van zorgtechnologie.