Cliëntenvertegenwoordigers en cliëntenraad
Cliëntenraad
De cliëntenraad kijkt mee naar de kwaliteit van de geleverde zorg en wil hier een waardevolle bijdrage aan leveren. Zij komt op voor de belangen van cliënten en ziet erop toe dat ZorgAccent haar visie waarmaakt op de plek waar cliënten wonen of met de zorg die men thuis krijgt van een team wijkverpleging.
Cliëntenvertegenwoordigers
De cliëntenvertegenwoordiger behartigt de algemene belangen van cliënten, van één of meerdere huiskamers, binnen een woonzorglocatie van ZorgAccent. Daarnaast denken zij mee over het beleid van ZorgAccent. Cliëntenvertegenwoordigers zijn ‘ervaringsdeskundigen’ die nauw betrokken zijn bij het reilen en zeilen op de huiskamers en de verpleegafdelingen. Dit kunnen familieleden, mantelzorgers en vrijwilligers zijn.
De cliëntenvertegenwoordigers hebben nauwe contacten met de cliëntenraad en de ondersteuner van de cliëntenraad. Zij kunnen altijd bij hen terecht wanneer er overstijgende zaken zijn waar ze niet uitkomen met het zorgteam van hun huiskamer.
De cliëntenraad
De cliëntenraad ziet erop toe dat de eigen identiteit en de individuele vrijheid van de cliënten in de wijkverpleging centraal staan in het beleid en om haar doelstelling te bereiken, voert de cliëntenraad de volgende activiteiten uit.
- Het verstevigen en handhaven van de rechtspositie van de cliënt
- Het meedenken, adviseren en desgewenst instemmen met de dienstverlening door de instelling in het algemeen
- Het voeren van overleg met de raad van bestuur volgens de gemaakte afspraken
- Het leveren van een bijdrage aan de totstandkoming van een goed woon- en leefklimaat
- Het onderhouden van contacten met de cliënten en/of vertegenwoordigers van cliënten
- Het onderhouden van contacten met de landelijke organisatie van cliëntenraden en met andere cliëntenraden in de regio.
*Met de term ‘cliënten’ bedoelt de cliëntenraad eenieder die zorg ontvangt van ZorgAccent