Komt u er niet uit met het team, omschrijf dan uw klacht of suggestie in dit formulier:
De cliëntenvertrouwenspersoon WZD
(Wet Zorg en Dwang)
Sinds 1 januari 2020 is de Wet Zorg en Dwang in werking getreden. In deze wet is geregeld hoe de zorgverlener om moet gaat met zorg die in het belang van de cliënt noodzakelijk is, maar waar de cliënt of zijn/haar vertegenwoordiger het niet mee eens is. De Wet Zorg en Dwang (afgekort WZD) regelt de rechten van mensen met een verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening die vrijwillig of onvrijwillig in een zorginstelling of verpleeghuis wonen. De wet is ook van toepassing op mensen die thuis wonen of in een kleinschalige (particuliere) woonvorm.
In de wet zijn de rechten van de cliënten die met onvrijwillige zorg te maken krijgen beter beschermd. Cliënten en/of vertegenwoordigers kunnen, op het moment dat zij te maken krijgen met onvrijwillige zorg, contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon.
De cliëntenvertrouwenspersoon WZD (Wet Zorg en Dwang) is er voor u of voor u als familielid als u te maken krijgt met onvrijwillige zorg. U heeft recht op ondersteuning bij vragen en klachten over onvrijwillige zorg. De cliëntenvertrouwenspersoon luistert naar wat u vertelt, ondersteunt u bij een oplossing of bij bijv. het indienen van een klacht. De cliëntenvertrouwenspersoon is er voor de cliënt (en/of zijn vertegenwoordiging) en is onafhankelijk van de instelling waar hij of zij de cliënt adviseert.
De cliëntenvertrouwenspersonen gekoppeld aan ZorgAccent is Jody Kurvink. Zij is werkzaam voor het LSR (Landelijk Steunpunt Medezeggenschap) en is volledig onafhankelijk van ZorgAccent.
Heeft u een vraag, een klacht of een probleem?
Neem dan gerust contact op met Jody. Uw vraag is welkom en veilig.
Jody Kurvink
LSR-cliëntenvertrouwenspersoon Wzd
M 06 11 50 61 48 | T 088-2015920
j.kurvink@hetlsr.nl | www.hetlsr.nl
(werkdagen: ma, di, do en vrijdagochtend)
Download hier de folder Wet zorg en dwang.
Onafhankelijke klachtencommissie
Iedere zorginstelling heeft een onafhankelijke klachtencommissie. Deze commissie behandelt met name klachten over zorg en behandeling van cliënten.
Als u na bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, dan kunt u uw klacht schriftelijk voorleggen aan de klachtencommissie.
De klachtencommissie behandelt geen klachten die betrekking hebben op onvrijwillige zorg.
Onze contactpersoon voor de onafhankelijke klachtencommissie is:
mevrouw S. ten Bokum
Postbus 5019
7600 GA Almelo
tel. 0900 2 453 453
Geschillencommissie Zorg
U heeft een klacht bij ons ingediend en het is niet gelukt om de klacht onderling (of samen met de klachtenfunctionaris) op te lossen. Dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Zorg.
ZorgAccent is met ingang van
01-01-2017 aangesloten bij de Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg.
U kunt de Geschillencommissie Verpleging Verzorging Geboortezorg bereiken via
070 310 5380 (Maandag t/m vrijdag 9.00 – 17.00 uur).
Klachten die betrekking hebben op de Wet Zorg en Dwang worden ter beoordeling voorgelegd aan de KCOZ – Klachtencommissie onvrijwillige zorg.