Zorgtechnologie (Accentueel 2019)

Artikel

ZorgAccent zet zowel in de woonzorg als in de wijk ICT en techniek in vele vormen in om kwaliteit van zorg te verbeteren. Zo begroet robot Karel Pepper de bezoekers bij de revalidatieafdeling van De Schöppe. Tessa brengt structuur aan in het leven van een cliënt zodat ze langer thuis kan blijven wonen, en bewoners doen een spelletje met familie op een belevenis- of tovertafel! Enkele voorbeelden van hoe technologie onze medewerkers ondersteunt bij het geven van gewone maar tegelijk ook bijzondere zorg. Er is veel mogelijk: op deze pagina brengen wij er een aantal in beeld.

Karel en Annabel Pepper
Begonnen als receptionist op de revalidatieafdeling van De Schöppe, is robot Karel Pepper inmiddels gepromoveerd naar de huiskamer. Hier geeft hij structuur aan de dag door op zijn scherm te laten zien wat de komende activiteit is. Binnenkort kan hij de krant voorlezen of een muziekje draaien. Karel weet ook wanneer de cliënt therapie heeft: desgewenst geeft hij een signaaltje zodat de cliënt de therapie niet vergeet.

Karel heeft een vriendinnetje. Ze heet Annabel en werkt op woonzorglocatie De Hoge Es. Annabel heeft de ontvangstapplicatie van Karel overgenomen en wijst bezoekers op De Hoge Es de weg. Met de komende verbouwing van deze locatie is dit een mooie oplossing voor de bezoekers.


CRDL
De CRDL [kreddel] reageert door middel van huid-op-huidcontact. Er ontstaan rustgevende en herkenbare geluiden, die veranderen naarmate je een andere beweging maakt. Een mooi hulpmiddel voor bewoners waarmee contact maken moeilijk verloopt.


Magic Flute
De Magic Flute is een elektronisch muziekinstrument. Zelfs met heel weinig blaaskracht is het instrument te bespelen. Door het hoofd tijdens het spelen omhoog en omlaag te bewegen, verandert de toonhoogte.


Genieten van de tovertafel
Door bevestiging van een speciale beamer boven een tafel, creëren we razendsnel een tovertafel. De beamer projecteert beelden die uitnodigen om ze aan te raken. Na aanraking van het beeld, een mooie bloem bijvoorbeeld, verandert deze. De bloem groeit, wisselt van kleur of laat een blaadje vallen. Een tovertafel is laagdrempelig en uitdagend en bevat veel verschillende onderwerpen. Ook mensen die in zichzelfgekeerd zijn, of dementeren, vinden de beelden mooi en de geluiden aangenaam. De tovertafel daagt uit tot gesprekken met elkaar. Je ziet mensen genieten van de geluiden en de bewegingen op tafel.


Belevenistafel
Naast de tovertafel kunnen bewoners bij ZorgAccent ook genieten van belevenistafels. Dit zijn een soort aanraakschermen op tafelformaat.

 

Belevenistafel


Beeldzorg
Op afstand praten met een cliënt via een iPad noemen we beeldzorg of beeldbellen. Cliënten die hiermee werken, ervaren dit als bijzonder prettig. Ze zien de zorgmedewerker wél en kunnen vragen stellen, maar hoeven daarvoor de deur niet uit. Blijkt fysieke zorg nodig, dan gaat de zorgverlener naar de cliënt toe.


Tessa
Onze sociale robot Tessa biedt ondersteuning bij de dagelijkse structuur. Tessa helpt bij de voorbereiding van taken, bij het stimuleren van activiteiten en bij het uitvoeren van routinematige handelingen. Tessa kan praten, geeft suggesties en deelt herinneringen. Deze tekst is op afstand via een app in te plannen.


Medido
De Medido is een slim apparaatje dat vooral geschikt is voor ouderen die thuis wonen en verschillende medicijnen moeten innemen. Deze slimme medicijndispenser helpt de cliënt eraan te herinneren om de juiste medicatie, op de juiste tijd in te nemen. De Medido voorkomt dat de wijkverpleging meerdere keren per dag langs moet komen.

 

Knuffelrobot
Een knuffelrobot is een zogenaamde sociale  zorgrobot. Het reageert op zijn omgeving en op aanraking. Mensen (met dementie) die behoefte hebben aan sociaal contact zijn vaak heel blij met zo’n robotdier. Knuffel of aai je het robotdiertje, dan reageert hij daarop met geluiden of een beweging. Dit heeft een kalmerend effect en soms roept het ook emotionele reacties op.

 

Knuffelrobot


Oproepsystemen
De oproepsystemen die we binnen de woonzorglocaties van ZorgAccent gebruiken, hebben meerdere functies. Allemaal hebben ze tot doel om mensen die zorg nodig hebben, zoveel mogelijk vrijheid te geven. Sensoren zorgen ervoor dat medewerkers een signaal ontvangen als een bewoner ’s nachts onrustig is of uit bed gaat. Ook is het systeem zo in te stellen dat de medewerker een oproep krijgt als iemand – ongewenst  – de deur opent.

    Vraag gemakkelijk en snel informatie aan.





    Ik was vanmiddag even bij de supermarkt en daar sprak een oudere mevrouw mij aan. Jij bent van ZorgAccent (ik had mijn werkjas aan)? Wil jij me dan even helpen pinnen? Jou vertrouw ik wel.

    Medewerker

    Onze cliënten
    waarderen
    ons met een 9.4

    Beoordeel ons op
    Zorgkaart Nederland

    zorgkaartnederland zorgaccent
    kaart locatie footer